Selecteer een pagina

Iedereen heeft het al eens in zijn of haar leven meegemaakt. Verkoeling zoeken bij warme, zomerse dagen in een heerlijke frisse ruimte met airco! Zalig op de moment zelf maar de dag erna opstaan met een stijve, pijnlijke nek. Deze week was zelfs één van onze kinesitherapeuten Kristen, er het slachtoffer van. De airco vergeten afzetten in de slaapkamer één nacht, de volgende de hele dag een pijnlijke schouder en nek.

Het krijgen van een stijve nek is meestal ten gevolge van een verkeerde slaap- en of werkhouding maar kan ook ontstaan door stress, een onverwachte plotse beweging, een te zware belasting gehad op de nekspieren bv. na een verhuis. Vaak krijg je er ook mee te maken als je griep hebt. Maar je spieren kunnen ook een “kou vatten” door plotse overgangen van warme naar koude ruimtes of langer dan normaal vertoeven in een gekoelde ruimte.

Je nekspieren kunnen stijf aanvoelen omdat het melkzuur, een afvalstof dat we dagdagelijks aanmaken door te bewegen, enerzijds onvoldoende is afgevoerd door een verminderde doorbloeding in de spieren (koude doet uw aderen vernauwen, waardoor er minder afvoer mogelijk is). Anderzijds omdat er meer melkzuur is aangemaakt dan anders en het lichaam onvoldoende tijd heeft om die plotse hoeveelheid melkzuur te verwerken (bv. na overbelasting).

Hoe uit zich dat nu?

  • Moeilijk het hoofd kunnen draaien (vb. moeite hebben met naar links of rechts kijken tijdens het autorijden).
  • Moeilijk het hoofd kunnen voorwaarts buigen.
  • Bewegen van het hoofd wordt vaak als pijnlijk ervaren.
  • Pijn kan uitstralen naar de schouders, rug en hoofd.
  • Sommigen ervaren ook daardoor hoofdpijn en duizeligheid.

Wat kan je hier aan doen?

  • Blijf bewegen, ondanks dat je geremd voelt in je beweeglijkheid. Bewegen zorgt voor een toename in doorbloeding en stimuleert de natuurlijke afvoer van melkzuur.  Je kan opteren voor een vroege ochtend of late avondwandeling en laat de armen daarbij maar losjes naast je lichaam zwieren. Je kan gaan zwemmen in een zwembad waarbij het water min. 28-30 graden warm is, je lichaam koelt toch af maar blijft warm genoeg om de doorbloeding optimaal te houden.
  • Doe circulatie oefeningen met je schouders en nek : Zet je favoriet dansnummer op en SHAKE IT OFF!!
  • Stretch : Laat je hoofd zo ontspannen mogelijk voorwaarts hangen tot waar jij voelt dat uw lichaam de stretch toelaat (tel daar 20), kantel daarna je hoofd en probeer onder je rechter oksel richting de grond te kijken (voor de linker nekspieren) en wissel af. Tel ook tot 20 en herhaal heel de procedure nog 2 x.
  • Ontspan : spreek af met een leuke vriend/vriendin, drink een heerlijke cocktail, lees een boek of humoristische column.
  • Ga wandelen in een groene omgeving. Wist je dat 20 minuten wandelen je hersenactiviteit doet toenemen en je gelukkiger, alerter en meer ontspannen zal voelen?

Wat kunnen wij doen?

  • Mobilisatie en stretchtechnieken om het stijf gevoel te minderen en de mobiliteit te verhogen. Deze technieken gaan ook de pijn verminderen indien deze aanwezig is.
  • Bewegen onder begeleiden. Ben je niet zeker of je bovenstaande oefeningen en stretching goed doet? Wij kijken het na en passen aan waar nodig.
  • Heeft ook een slechte slaap – en/of werkhouding? Wij geven je de nodige tips en trics waarmee je zelf thuis en op het werk aan de slag kan. Ook krijg je oefeningen om de kracht in je spieren te verbeteren, want hoe krachtiger je spieren hoe beter je bestand bent tegen stress en te lang in een zelfde houding te zitten. Hierdoor verminder je zelf sterk de kans op het terugkeren van een stijve nek.

Heeft u nog vragen? Contacteer ons gerust op 03 777 95 11 en vraag naar één van onze therapeuten.

Succes!!

Share This